Santa Cruz Enduro Series – Laajavuori

Kuvat pätkiltä: Get Some

Jokusen vuoden on mielessä kaivanut ajatus osallistua endurokisaan. Ajatus oikeastaan syttyi ensimmäisen kerran jo pari vuotta sitten kun ensimmäisen kerran kokeilin hissipyöräilyä – tämähän on hauskaa! Tuo mukavan leppoisa helppojen väylien ajelu olikin sitten ihan jotain muuta kun tuo varsinainen enduro.

Laji pähkinänkuoressa: maastopyörällä ajetaan alamäkivoittoisesti paikoissa, joissa pyörällä ei voi ajaa. Reikäpäisin ja vähiten kuolemanpelkoa omaama kuljettaja voittaa (eli se joka on nopein). Alamäkipyöräilystä enduron erottaa se että reiteillä on polkemista, hyppyreitä ei ole tai niitä on ainakin vähemmän ja osa nousuista mennään ylös lihasvoimin.

Päätös kisaan osallistumisesta syntyi oikeastaan torstaina. Perjantaina alkoikin jo stressata varusteet ja kaikki muu, kun reittikarttakin tuli julki. Lauantai oli harjoittelupäivä ja varsinainen kisa ajettiin sunnuntaina. Osallistuin harrastesarjaan, jossa ajettaisiin kahdeksan pätkää kun yleisessä ja ikäsarjoissa ajettaisiin 13 pätkää.

static1.squarespace.com

Lauantaina kävin ilmottautumassa ja hakemassa kilpailunumeron. Ilmon jälkeen lähdin harjoittelemaan, tai no, tutustumaan reitteihin. Heti alkuunsa töpeksin huolella, kun olin jättänyt toisen polvisuojan kotiin. Hain myös Sportaxin teltalta uudet renkaat, koska Trekin alla olleet XE3:t eivät tulisi juurakoissa pitämään. Myyjän suosittelun (ja tinkaamisen) jälkeen päädyin WTB Riddler takakumiin ja Maxxis Minion DHF etukumiin. Nyt olisi nappulaa millä taistella Laajavuorta vastaan.

Ihan turhan vaikeana renkaiden litkuttamista pidetään, litkutin kumit ja laitoin vanteelle Laajiksen parkkipaikalla. Jalkapumpulla vanteelle ja aine suoraan pullosta renkaaseen ennen vanteellelaittoa.

Ensimmäiseksi päätin ajaa kartalla näkyvän pätkän nro 2. Heti ensimetrien jälkeen tuli mieleen, että mihinhän sitä on taas tullut ilmottauduttua. Käytännössä tuo pätkä on Keskisuomalaisen maastopyöräilyn ilmentymä. Se kohta jossa ei ole juurakkoa, on kivikkoa. Lisäksi iso osa pätkää oli ikäänkuin kallellaan, joten suoraa kohtaa ei löytynyt. Kädet oli aika finaalissa pätkän lopussa, varsinkin olkapäihin tuntui rynkytys ottavan. Lisäksi ajan yleensä satulasta, nyt piti ajaa seisten. Onneksi tuo hissitolppa antoi pelivaraa asennon hakemiseen.

Ajoin lauantaina suurimman osan pätkistä. Jälkikäteen sain huomata, että olin ajanut tätimies pätkän mutta setämies jäi välistä. Ajettuani pari tuntia alkoi vesisade, joten päätin itsesuojeluvaiston herättyä lopettaa ajoin siltä päivältä.

Pakkasin suojien, pyörän ja muiden varusteiden lisäksi juomareppuun 1,5 litraa urheilujuomaa. Urkan lisäksi otin mukaan muutaman geelin.

Sunnuntai

Sunnuntaiaamu valkeni pilvisenä mutta kuivana. Ison maailman malliin kaikki kuljettajat ajoivat lähtölavan kautta, jossa kuuluttaja vaihtoi muutaman sanan jokaisen kanssa. Itsehän lähdin reitille viimeisenä, joten heitin “lähden pitämään sijoitusta” tuli mikrofoonin lausuttua. Harrastesarjaa lähti ajamaan kahdeksan kuljettajaa, kun kaikenkaikkiaan ajajia oli noin 200.  Aluksi noustiin kohti ykköspätkää pitkin pururataa. Tuohan oli oikeastaan hiton hyvä juttu, koska lämmittelyt jotenkin unohtui. Tuossapa sitä sai sitten mäkeä ylöskavutessa ihan hyvä lämmöt pintaan.

EK1 Setämies

Setämies on jotenkin minun inhokkipätkä. Täältähän viimeksi numero tangossa ajaessa poistuin ensiavun kautta. Lähdin ajamaan todella varovasti, ehkä jopa ylivarovasti. Kaveri oli huudattamassa moottorisahaa pätkän varressa ja sai videoitua kun tunkkasin tuon kohtalokkaan dropin. Loppuun pääsin ehjänä ja kaatumatta, mikä oli oikeastaan ykköstavoite. Hissillä ylös ja kohti seuraavaa pätkää.

Aika: 03:00. Harrastesarjan 6/8. Kokonaissijoitus 6/8

Ek2 Straigthline

Kakkospätkä suuntautui Laajiksen toiselle puolen. Juurakkokivikkoa, mutta ehkä kuitenkin enemmän minun makuun kuin liukas kallio. Käsille ja jaloille todella rankkaa, lisäksi tietysti piti antaa kaikkensa että pysyi yleensä pystyssä. Pätkä on myös kisan pisin, joten loppupäästä alkaa olla jo hankalaa pitää pakettia kasassa. Tämähän on ihan jotain muuta, mitä on tullut viimevuosina (tai koskaan) ajettua. En nauttinut. Lisäksi Laajiksen toiselta puolelta ajettiin ensin pois ja sitten vielä Laajiksen päälle kohti seuraavaa pätkää.

Aika: 03:56. Harrastesarjan 5/8. Kokonaissijoitus 5/8

Ek3 Gibron

Kolmospätkä tuntui kahden ensimmäisen jälkeen lähinnä helpolta. Tällä pätkällä jäin harrastesajan ekalle vain 10sek. Pieniä droppeja, kivoja bermejä ja lähes nautiskeltava pätkä. Jännitin vaan liikaa silti. Loppupätkästä menee luisteluradan pohjaa, matalat paineet renkaassa loi mielikuvaa että lähtee rengas vanteilta. Luotto vehkeisiinkin tuntui puuttuvan. Ehjä lasku. Seuraavaan taas hissillä ylös.

Aika: 02:28. Harrastesarjan 6/8. Kokonaissijoitus 6/8

Ek4 Vasuri

Nelospätkä lähtee laajiksen päärinteiden vasemmanpuoleiseen metsään. Ei pahaa juurakkokivikkoa, mutta pari liukasta kalliokohtaa ja vähän kovempaa menoa (jopa minulla). Parissa kohdassa vauhti kuoli kokonaan juurakoihin, mutta tämä on ihan ajettava pätkä. Tämmöisellä pitäisi kyllä päästä kovempaa. Pätkän jälkeen taas polkien ylös.

Aika: 03:16. Harrastesarjan 5/8. Kokonaissijoitus 5/8

laajis3

Ek5 Loiva

Pätkä jolla koin kisan ainoan OTB:n. Tuo kohta oli hankala jo lauantainakin, mutta kisassa osuin siihen ulkoreunan kantoon ja se oli sitten menoa. Onneksi tuo paikka on ihan tien reunassa, joten yleisöäkin oli reilusti 🙂 Pikkuhiljaa alkoi ajo kulkea, jännitys alkoi muuttua murjomiseksi. Tämäkin pätkä on ihan ajettavissa. Ei mitään äärimmäisen vaikeaa. Pätkän maalista viimeinen nousu polkien.

Aika: 02:32. Harrastesarjan 6/8. Kokonaissijoitus 5/8

Ek6 Tätimies

Tätimies. Niin, jotkut varmaan tykkää tästä ihan hulluna. Minä en. Kallioita, droppeja, tiukkoja mutkia juurakoilla varustettuna. Jyrkässä alamäessä tietysti. Ihan hirveä pätkä, saattas onnistua jos olis tämmösiä harjotellu. Kaksi pahinta droppia tunkkasin alas.

Aika:02:53. Harrastesarjan 6/8. Kokonaissijoitus 5/8

Ek7 Straigthline

Pitkä kivikkojuurakko toistamiseen. Nyt alkoi jo sujua, päivän ensimmäinen kerta kun ajaminen alkoi olla mukavaa. Maasto oli mitä oli, mutta näillä mentiin. Pätkän lopussa oli juurakkokombo johon takerruin kakkospätkällä, nyt lähes lensin sen yli kun vauhtia oli tarpeeksi.

Aika:03:45. Harrastesarjan 4/8. Kokonaissijoitus 5/8

laajis1

Ek8 Alfa

Viimeisen pätkän startissa ajattelin että tämä olisi nyt tässä. Lähes tulkoon helppo pätkä viimeisenä. Nopea loppulasku ja tiukkoja bermejä, joihin en vaan uskaltanut painaa täysillä.

Aika:02:15. Harrastesarjan 6/8. Kokonaissijoitus 5/8

EK aikaa yhteensä 24:05. Kokonaisuudessaan kuitenkin urheilin noin kolme tuntia 147 keskisykkeellä. Kaloreita paloi lähes kolme tuhatta.

Alun alkaen lähdin kokeilemaan, tavoitteena oli päästä ehjänä maaliin joten voi sanoa että onnistuin. Tuloksien julkaisuun asti olin myös melko varma, että olisin jäänyt viimeiseksi. Sijoitus (5/8) oli siis mukava yllätys, harrastesarjan voittajalle jäin 3:44

Eilen tuntu siltä, että tämä ei ole mun laji. Tänään sitä on taas jo ihan eri mieltä…..

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *