Kisarapsaa: Sportyfeel Finntriathlon Vierumäki 2016

Juhannuksena kävin juoksemassa Kiimasen savulenkin (10km) aikaan 45:48. Samalla tuo toimi testinä sille, että mikä on tämän hetkinen kympin vauhti. Näillä eväillä lähdin hakemaan myös  Vierumäen perusmatkalta hyvää juoksuaikaa.

Tällä kertaa olimme suunnitelleet perheen miniloman Vierumäelle kisan yhteyteen. Lainattiin kaverilta matkailuauto, jossa oli tarkoitus majoittua Vierumäellä perjantaista sunnuntaihin. Lähdin perjantaina töistä hyvissä ajoin, että ehdimme rauhalliseen tahtiin hyvissä ajoin perjantai-illaksi perille. Matkailuauton kärsiessä teknisistä ongelmista, jouduimme tekemään suunnitelman kokonaan uusiksi.

Pikaisen googlettamisen jälkeen päädyin soittamaan suoraan Vierumäelle ja tiedustelin majoituskapasiteettia seurueellemme (2 aikuista, 2 lasta, 3 koiraa). Meille tarjottiinkin rivitalotyyppistä majoitusta 49€/hlö (lapset puoleen hintaan). Tartuttiin sitten tähän kiinni ja lähdettiin kohti Vierumäkeä. Majoitushintaan kuului aamupala ja aktiviteettilipukkeita yksi per naama per vuorokausi. Näillä lapset kävikin sitten sirkustelemassa, kaupunkisodassa ja uimassa. Lisäksi lapset kävivät lauantaina vielä Flow Parkissa omakustanteisesti lauantai-iltana. Tekemistä siis riitti, ja vaikka rivitalomajoituksemme vessa haisikin vähän homeelta pitäisin tuota hintaa hyvinkin matalana siihen nähden mitä sillä sai. Aamupalakin oli ihan perushotellitasoa (paitsi, että tuolta sai vohveleita). Suosittelen ehdottomasti, jos joku ensi kesänä tuonne perheen kanssa on menossa.

Photo 2.7.2016 18.14.17

Hyvän aamupalan ja perjantai-iltana syödyn pastan turvin olikin hyvä lähteä kisaan, koska kerrankin olin pyrkinyt järkeilemään energiapuolen oikein. Pyörään mukaan reilu litra urheilujuomaa ja kolme geeliä. Lisäksi otin pyörään pullon vettä. Ennen omaa starttia join ehkä vajaan litran urheilujuomaa. Järjestäjän juomilla menin (Sportyfeel) jotka ei vatsakipuja aiheuttaneet, joten ehkä siirryn urheilujuomassa Sportyfeeliin.

Photo 2.7.2016 11.04.00

Kisainfossa perusasioiden läpikäynti, jotenkin nämä hommat vaan toimii näissä Finntriathlonin kisoissa. Ei omituisia virityksiä, ei mitään ylimääräistä joka pitäisi muistaa kesken kisan. Opastukset on aina hyvät, pyöräreitit suljetttu muulta liikenteeltä ja huoltopisteet toimii.

Oma startti oli vasta 12:45, joten sitä ennen ehti nähdä yleisen sarjan ensimmäisten T1:lle tulon ja pyöriskellä myyntikojuissa ja ympäristössä aistien urheilutapahtuman tunnelmaa.

Photo 2.7.2016 11.17.45

Uinti

Uinnissa oli käytössä isommista kisoista tuttu rolling start. Käytännössä siis aika alkaa kun menee aikamaton yli, eikä aika ala kaikille samanaikaisesti. Laiturille asetuttiin tavoiteajan mukaisesti ryhmiin, itse asetuin alle 28 minuuttia ryhmän häntäpäähän. Omasta mielestä tuo rolling start on loistava systeemi. Alun hätäiseltä höseltämiseltä vältytään kun ne hätäisimmät on ehkä siellä jossain keulilla. Itse sainkin ensimmäiset osumat vasta toisessa järvessä ensimmäisellä kääntöpoijulla.

Uinti oli siis kahdessa eri järvessä, toisen ollessa hieman lämpimämpi. Kylmä ei kyllä tullut, ja oikeastaan piristi kun tuli takaisin siihen viileämpään. Heti alusta lähdin vasemmassa laidassa ja aika pian huomasin, että olin irti muusta joukosta. Hain uutta linjaa ja oma rytmiä – rauhallista mutta tehokasta. Uinti tuntui melko vaivattomalta, olinhan edellisenä viikonloppuna uinut pari kahden kilometrin vetoa mökillä. Kuntoilijan vihje: jos märkäpuvussa on kuuma raota hieman kaulusta uidessa niin vaihtuu vesi puvun sisällä. En usko että kukaan pro tuota tekee 🙂

DCIM100GOPRO

Sykettä tai aikaa en katsonut uinnin aikana kertaakaan. Rantautuessa oli mukava huomata, että olin pysynyt tavoitteessa. Kovempaa olisi saattanut päästä, mutta se olisi voinut kostautua loppumatkasta. Onhan ajallisesti uinti kuitenkin vain 1/5 koko hommasta.

DCIM100GOPRO

Uinti 1500m: 27:48, sijoitus omassa ikäsarjassa 18.

T1

Ensimmäiseen vaihtoon kiirehdittiin aika jyrkkä ylämäki. Otin itse tuon mäen rauhallisesti, koska en halunnut että sykkeet olisi tapissa heti pyörän alussa. Hölkkäsin mäen päältä vaihtoalueelle. Olin painanut tarkasti mieleen oman pyörän ja vaihtokamojen sijainnin, joten vaihto sujui kokonaisuudessaan mallikkaasti. Märkkäri pois ja pussiin, kypärä päähän ja numerovyö lanteille.

Vaihto: 3:47, sijoitus omassa ikäsarjassa 12.

Pyörä

Olin aamulla käynyt ajamassa siirtymän, joka oli melko huonokuntoista asvalttia. Isommalla tiellä, joka oli muuten juuri päällystetty uudelleen, ajettiin sitten kolme yhdentoista kilometrin lenkkiä. Kengät oli tuttuun tyyliin kuminauha-avusteisesti pyörässä kiinni joten tuossa kohtaa ohitinkin pari kenkäjuoksijaa ja klossien polkimiin sovittelijaa. Jalat kenkiin ja pyörittämään, vasta vauhdin noustua tarrat kengistä kiinni.

Isommalla tiellä heti alkuun oli pitkä lasku, joka sitten tietysti noustiin takaisin tultaessa. Laskussa levykiekkomiehiä meni ohi, en antanut sen vaikuttaa omaan ajoon. Pyrin ajamaan kovaa, mutta siten ettei etureisiin iskisi samaa ihme kipuilua mitä oli Vanajanlinnassa. Tarkoitus oli pitää sykkeet maltillisina ja muistaa juoda tarpeeksi, olihan lämpöä ihan riittävästi.

Puolen tunnin kohdalla laskin keskinopeudeksi 35km/h, ja olin siihen tyytyväinen. Pyöräreitillä ei oikeastaan ollut tasaista kohtaa, vain nousua ja laskua. Huomasin, että ne samat tyypit jotka ohittivat minut alamäessä jäivät taakse ylämäissä. Siinä isoimmassa mäessä joutui hakemaan ihan sitä pienintä välitystä, muuten olisi saattanut jalkoihin iskeä jumi josta en juoksussa selviäisi. Nousua Polarin mukaan oli yhteensä 350 metriä, joka on vähintäänkin riittävä. Suurimpaan osaan mäistä sai kuitenkin hyvin vauhtia edeltäneestä laskusta.

Loppumetreillä olin siirtämässä yhtä geeliä puvun takataskuun, mutta luulinkin numerovyötä taskun reunaksi joten ohi meni ja geeli putosi. Juoksuosuudella geelejä olisi kuitenkin tarjolla, joten en jäänyt tuota murehtimaan sen enempää. Vesipullonikin oli jossain välissä pudonnut, mutta eipä sillekkään ollut tarvetta. Kokonaisuutena ihan ok pyörä, ei murjomista että juoksu vielä kulkisi.

DCIM100GOPRO

Pyörä 40km: 1:14:00, sijoitus omassa ikäsarjassa 30.

T2

Hyvissä ajoin ennen vaihtoa avasin kengät, viimeisellä suoralla otin jalat pois kengistä ja poljin viime metrit kenkien päältä. Näihin nopeisiin vaihtoihin on koitettava panostaa 🙂
Pyörä telineeseen, pussista lippa ja lenkkarit, tilalle kypärä. Nappivaihto, miten jotkut silti tekee tuon niin paljon nopeammin?

Vaihto: 1:23, sijoitus omassa ikäsarjassa 20.

Juoksu

Juoksu oli kahtena viiden kilometrin kierroksena golf kentän ympärillä. Tarkoitus oli juosta noin viiden minuutin vauhtia per kilometri, siten että syke ei mene liikaa yli anakynnyksen. Sykettä ei tosin enää löytynyt, taisi loppua vyöstä patteri huonolla hetkellä. Ensimmäisen kolmen kilometrin kohdalla mietin jättäväni homman kesken. En tiedä oikeastaan edes miksi. Jotenkin juoksu ei tuntunut siltä, kun sen olisi pitänyt tuntua. Vauhti pysyi kuitenkin ihan hyvänä, joten päätin että jatkan koska ilman oikeaa syytä keskeyttämisessä ei olisi mitään järkeä.

Photo 2.7.2016 20.35.08

Kierroksen puolivälin jälkeen rakon tyhjennys auttoi fiilikseen, taas jaksoi mennä. Aika tuntui pysyvän tavoitteessa, mutta en uskaltanut hirveästi repiä kun sykkeistä ei ollut tietoa. Omat huoltojoukot olivat kannustamassa reitin varrella, josta sai taas lisävirtaa omaan suoritukseen.

Kakkoskierroksella yhdellä monista huoltopisteistä otin veden lisäksi myös urheilujuomaa, joka tuntui piristävän mukavasti. Vaikka viimeiset kaksi kilometriä tuolla mäkisellä reitillä olikin tuskaa, ei aika kärsinyt. Varsinkin jyrkissä alamäissä etureidet olivat aivan krampin rajamailla, pystyin kuitenkin vauhdin säätelyllä pitämään kivut poissa (tai ainakin miminaalisina).

Juoksu 10km: 50:17, sijoitus omassa ikäsarjassa 35.

Kokonaisaika oli siis 2:37.16, jolla olin oman ikäsarjani 25. En alun perinkään lähtenyt hakemaan huippuaikaa, vaan varmuutta omaan tekemiseen Joroista ja varsinkin Tahkoa varten. Tuossa tavoitteessa onnistuin täydellisesti. Pystyin hallitsemaan ongelmat ja tunnistamaan ne ennen kuin ne alkoivat hallitsemaan minua.

res

Nyt pari viikkoa kevyttä treeniä ja sitten Joroisiin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *