Kuuden viikon päästä torvi jo tärähtää

Kesästä 2016 piti tulla kaikkien aikojen triathlonkesä. Kuntoa kehitetty, välineet on tuttuja ja valmennusta saatu. Pikkuhiljaa olen alkanut tuudittautua siihen ajatukseen, että tulevana kesänä ei rikoja ennätyksiä. Talvi ja kevät on ollut treenaamisen suhteen todella katkonaista. Helmikuu oli oikeastaa ainoa ehjä treenikuukausi, muuten on mennyt vähintäänkin vaihtelevasti. En muista milloin olisin sairastellut  niin paljon mitä kuluneen puolen vuoden aikana. Sairastelu on vielä kaikenlisäksi ollut semmosta ihmeellistä puolisairastelua. Kuume ei nouse, mutta muuten on vetämätön olo ja nenä vuotaa. Sitten kun jää odottelemaan, että jospa tämä menisi ohi niin se ei vaan mene.

Jotenkin jokaisen uintikerrran jälkeen on tullut joko nuha tai kurkkukipua. Omassa pienessä mielessäni olen kääntänyt uimahallit syyllisiksi. Vaikkakin uintimatkaa olen mukavasti saanut, ei nopeus ole juurikaan kehittynyt. Ei ainakaan siinä suhteessa, mitä olisisin toivonut. Nälkä kasvaa syödessä, vuosi sitten olisin allaolevan kuvan lukemiin ollut todella tyytyväinen.

 

1

Pyörä on kyllä kulkenut, tai ainakin tunteja sen päällä on vietetty. Se on lisäksi vielä kaikein helpointa, polkea voi aina sisällä rauhallisesti vaikkei ihan täysin iskussa olisikaan. Nyt lumien vihdoin lähdettyä on sitten päässyt tuntemaan sitä jokasuunnasta puhaltavaa vastatuultakin maantienlaidassa. Maastopyörää olen enempi ulkoiluttanut, se vaan on jotenkin niin mukavaa. Jyväskylästä löytyy ihan käsittämättömät määrät polkuja, parhaat on toki vielä löytämättä. Tietysti uuden pyörän tuoma viehätys nostaa tuota intoa vielä entisestään.

3

Tein tuossa jokunen aika sitten myös tasotestit pyörällä. Tulokset ei olleet ihan odotetut, toisaalta senkin session alla oli sitä ärsyttävää puolisairastelua. Kyseessä oli BSX tekniikalla tehty testi, joka on lähestulkoon yhtä luotettava kuin verestä mitattu laktaattitesti. BSX:stä voit lukea lisää BSX Insightin sivuilta. BSX testejä tekee Jyvässeudulla ainakin Huju Training Teamin Petteri Hujanen.

Aerobiseksi kynnykseksi tuli 139 (juosten 144 lokakuussa) ja anaerobiseksi 165 (juosten 162 lokakuussa).  Wattimäärät 155W (aerobinen) ja 205W (anaerobinen). Maksimiwateiksi sain testissä 240W (syke 185). Itse testihän suoritetaan siten, että jokaisella tehoalueella poljetaan 3 minuuttia ja tehoa nostetaaan aina 20W jokaisen kolmen minuutin jälkeen. Tätä jatketaan uupumiseen saakka.

Lienee vaan parasta hyväksyä se missä tällä hetkellä mennään ja mitkä on realistiset mahdollisuudet. Oishan se nyt vaan niin hienoa parantaa sitä viime vuoden puolimatkan aikaa Joroisilla.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *