Tribasen minileiri Kuortaneella

Eipä olisi voinut treenileiri parempaan saumaan sattua. Helmikuun treenitunnit alkavat olla sitä luokkaa, kun ne tässä vaiheessa vuotta pitääkin olla. Helmikuun aikana vain muutama lepopäivä, muina päivinä pk-jyystöä tai jotain kovempaa settiä.

helmikuu

Varsinkin lumihangessa (no okei, vähän liiottelua) juostessa on monesti tullut mieleen, että mitä järkeä tässä on? Miksi pitää itseään kiusata ajamalla jatkuvasti siellä mukavuusalueen ulkopuolella. Jotenkin tällä treenikaudella näitä mietteitä on ollut vain enemmän ja enemmän. Pari treeniä on pitänyt jättää kesken, koska joko motivaatio on nollassa tai on vaan liian väsynyt.

Vaikkakin valmennuksen puolelta on painotettu sitä että liian kovaa treeniä ei saa olla liikaa ettei kokonaisrasitus vie voittoa, tuntuu rasitusta olevan ajoittain reilusti. Henkisten peikkojen vastaantaistelua vastaan leiri olikin siis paikallaan.

Lauantaiaamu. Kuortaneen uimahalli 10.30. Aulaan alkaa kerääntyä porukkaan, osa minulle tuttuja Oulun leiriltä, pari tuntematonta. Keskustelua treenaamisesta, kevään sairasteluista ja oman tekemisen vähättelyä. Pari hermostunutta naurahdusta siellä täällä, kun jotkut pyrkivät tunnelmaa keventämään. Kellään ei ollut tietoa siitä, millainen päivän treeni tulisi olemaan, mutta innokkaina oltiin kaikki altaassa jo ennen yhtätoista joka treenin aloitusajankohdaksi oltiin sovittu

tb1
Kuva: Tribase Facebook

Oli kyllä mahtavaa uida, kun sai vaan uida ja altaan reunalta huudettiin mitä uida seuraavaksi. Meidät jaettiin vauhtiryhmiin, käytössähän oli koko allas neljällä radalla. Valmentajat olivat “yllättäen” valinneet VVR:n (viikon v#¤tumaisin treeni) uintiohjelmaksi. En muista enää matkoja, mutta alkuverrojen jälkeen ainakin kerran uitiin 300m, jotain 200m ja jotain 100m. Lopuksi vedettiin 6x50m täysillä. Noissa ajat meikäläisellä 45-47sek, joka on ihan kelpo vauhti. Tosin käännöksissä häviän lyhyellä radalla ihan liikaa, kun en hallitse käännöstä vaan joudun pysähtymään.

Altaassa 1h15min. Keskisyke 148, 1135kcal. Mittariin taltioitui 2000m.

Uimasta kylmän saunan jälkeen mentiin nautiskelemaan Kuortaneen urheiluopiston lounastarjonnasta. Lounaan päälle mentiin keskustelemaan porukalla ravinnosta, valmistautumisesta, palautumisesta ja kesän suunnitelmista. Porukan ollessa suurimmaksi osaksi tuttuja, saatiin ihan hyvääkin keskustelua aikaiseksi.

Pienen paussin jälkeen roudattiin kamat Kuortanehalliin, jossa meitä odotti yhdistelmäharjoitus. Yhdistelmässä ajettiin siis pyörällä vastuksella ja juostiin päälle. Vaihtosettejä tehtiin kolme. Fillarilla tehtiin vastusta nostaen yhteensä 6min pyöräilyä, jonka päälle juostiin vauhtia nostaen 3x200m juoksu. Viimeisin setti alkoi tuntua melko pahalta, kun vedin itse omaa juoksuryhmää ja aloitin ekan kierroksen liian kovaa.

tb2
Kuva: Tribase Facebook

Ihan liian helpolla meitä ei tietenkään päästetty, vaan loppuun tehtiin vielä Tabata harjoitus pyörällä. Tabata on erittäin lyhytkestoinen harjoitus, jossa tehdään lyhyt veto täysillä lyhyellä palautuksella. Eli 20sek täysillä, 20sek palautus. Tätä tehtiin neljä minuuttia. Hullua, muttta hauskaa.

Siivottuani pyörän alle aiheuttamani vesivahingon, mentiin vielä salille tekemään pientä lihasharjoitus läpikäyntiä. Itse kokeneena salikettuna (huom. kevennys) pääsin näyttämään mavea muille. Kuvassa dekoratiivisista syistä painot on poistettu jälkikäteen photoshopilla.

Pääsin muuten testaamaan jotain lihasantureita, joiden persposkiin kiinnitettyjä lukemia allaolevassa kuvassa Panu pyrkii analysoimaan.

tb3
Kuvasta kiitos Susannalle!

Yhdistelmätreeni 1h21min, keskisyke 154, 1325kcal.

Kokonaisuutena aivan huippupäivä. Jussin ja Panun suunnittelema napakka ohjelma, porukkahenki ja muiden Tribaselaisten näkeminen antoi sitä jotain mikä on viimeaikoina ollut hieman kateissa. Nyt painetaan taas treeniä kunnolla!

Kiitos kaikille mukana olleille!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *