Savoilainen Bike Fit (Bike Fast Fit)

Perheessäämme savolaisuus tarkoittaa sitä, että kaikesta yritetään päästä mahdollisimman halvalla. Yritysten myymä Bike Fit (miten tän nyt suomentas, pyörän säätöjen optimointi?) on arvostettu palvelu, joka halvimmillaan taitaa maksaa siinä puolentoista sadan luokkaa. Meille savolaisille on tarjolla myös halvempia, mutta työläämpiäkin, vaihtoehtoja.

Applen sovelluskaupasta löytyy Bike Fast Fit niminen sovellus, jolla omaa ajoasentoaan voi viilata optimaalisemmaksi. Sitä minkä kokoinen pyörä pitäisi hankkia ei sovellus tietenkään kerro, vaan tällä sovelluksella koitetaan optimoida sitä jo hankittua pyörää.  Kaupallisissa palveluissa Fittaus tehdään joko telineessä, tai sitten hommataan alle se sopiva pyörä.

Kiteytettynä homma perustuu siihen, että määrittelet tietyt pisteet kehoosi (käytimme tussia), kuvaat iPadilla videon jossa pyrit ajamaan mahdollisimman normaalisti, asetat pisteet softalla oikeille kohdilleen ja vertaan saaamiasi tuloksia optimaalisiin arvoihin. Softa pyöräyttää sitten saamistaan tuloksista PDF muotoisen raportin jota hämmästellessä kuluu aikaa jokunen tovi.

1_600x213

Omalta kohdaltani tarkoitus oli lähinnä optimoida ajoasentoa, koska jonkunlainen käry siitä että olin menossa oikeaan suuntaan oli saatu jo siitä ettei paikat kipeydy pyöräillessä. Takaraivossa kuitenkin hieman painoi ajatus siitä, että paperilla pyöräni runkokoko on liian iso.

Seuraavassa oma lyhyehkö analyysi tuloksineen.

2_523x600

Lantion kulma: Aeroasennossa optimaalinen kulma on 95-105 astetta. Mulla menee hieman tuon yli, mutta close enough.

3_505x600

Polven max kulma: Triathloniin optimaalinen kulma on 143-155 astetta. Tämä sattu kohdalleen heittämällä.

4_547x600

Polven min kulma: ei saa olla alle 70 astetta, pienemmät kulmat aiheuttaa kipua selkään ja polviin.

5_497x600

Nilkan kulma: optimaalisien 7-15 astetta. Huomasin, että itse painan usein kengän kärkeä alaspäin joka kasvattaa kulman liian suureksi. Liian suuri kulma aiheuttaa taas turhaa rasitusta pohkeille. Tietoisesti aloin siis heti muuttaamaan polkemistani oikeaan suuntaan.

6_529x600

Kädet, optimalisin kulma 0-20 astettta. Aerotangoilla luontaisesti menee kohti nollaa.

7_571x600

Satulan ja tangon välinen korkeusero. Normiajelijalla samalla tasolla, kisaajalla 0-5cm, pro miehillä 5-10cm. Tämähän tietty heittää häränpyllyä koska aika-ajo asento poikkeaa reilusti normi maantieasennosta. Aero / Triahtlon asentoon ei löydy omia viitearvoja.

Yllä olevat kuvat on peräisin videosta, joka softalla luotiin. Nämä arvot on peräisin toisesta mittauksesta, ensimmäisen jälkeen ei ei lantion tai polven kulmat olleen noin optimaalisia, mutta kun säädin satulan asentoa hieman taaemma (niinkuin raportissa ohjeistettiin) sain arvot lähemmäksi oikeaa – tai oikeiksi. Omalta kohdaltani lähinnä nice to know juttu, mutta tuo kengän asento saattoi pelastaaa monelta pohjekrampilta.

DC Rainmakerin teknisempia ja tarkempi testi samasta tuotteesta löytyy hänen omilta sivuiltaan.

Homma perustuu aikapaljon siihen, miten satut mittaushetkellä pyörän päällä olemaan ja miten softan kalibrointi menee ruutuun. Ne piirtää, joilla on liitua – joten suosittelen muille kuin itselleni niitä kaupallisia palveluita. Keski-suomessa ei taida fittaajia olla, mutta palvelua tajoavat ainakin seuraavat yritykset:

Special Bike, Oulu
Porvoon Pyöräkeskus, Porvoo
Kivenlahden pyörähuolto, Espoo
Larunpyörä, Helsinki
Velo & Oxygen, Helsinki
Probike, Nummela

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *