Kisarapsaa: Kuopio Triathlon

Kuopio ja Kallavesj, lupsakoeta immeisijä matkanvarrella ja kokonaesuutena ihan tolokun kilipaelut.

Tänä kesänä olen ihan tarkoituksenhakuisesti ilmoittautunut samoihin kisoihin kun viime kesänä, nähdäkseni harjoittelun vaikutukset. Suurimpana mittarina juurikin Kuopion perusmatka, eli 1,5km uintia, 40km pyöräilyä ja 10km juoksua. Viime kesänä suoritin Kuopiossa ensimmäisen perusmatkani ajalla 2:46.08.  Laskukaavojeni mukaan 2:35 aika olisi tehtävissä, jos onnistuisin kaikilla osuuksilla.

Startattiin kotoa aamulla jo yhdeksältä, vaikka oma startti olikin vasta 14:15. Ajoissa paikalla olleena ehti hyvin käydä uimassa ja laittaa varusteet valmiiksi ajan kanssa. Tällä kertaa ei tullut sählättyä kummemmin vaan valmistautuminen alkoi lähestyä jo ihan rutiininomaista suoritusta. Aamulla vaivannut tunne siitä, että ei tunnu kisapäivältä alkoi karista kun viimeisetkin juomapullot oli täytetty ja pyörä jätetty odottamaan omaa vuoroaan vaihtoalueelle. Vaihtoalueella ehdin vaihtaa muutaman sanan valmentaja Jussin kanssa.

Kuntosarjojen lähdöt olivat olleet jo aamulla, joten ennen omaa lähtöä ehdin nähdä lasten kisaamista sekä yleisen SM-sarjan lähdöt.

Kisainfo oli lyhyt ja ytimekäs, jossa painotettiin peesauksesta annettavia rangaistuksia. Itse kisan aikana en huomannut samanlaista porukassa ajoa kuin viime vuonna, tosin osallistujiakin tuntui olevan vuoden takaista vähemmän.

Kotona syödyn aamupalan jälken olin syönyt vain yhden energiapatukan ja juonut urheilujuomaa välttääkseni aiemmissa kisoissa vaivanneet vatsaongelmat. Energiajuoma- ja geelimerkkikin vaihtui ennen kisaa PowerBarista GU:hun, joten sen suhteen oli pieni lisäjännitys mukana. Niin ja toki uudet kengätkin saivat kokea ensimmäisen kisastarttinsa. Joroisilta ostamillani Newton Gravityillä oli onneksi kilometrejä alla jo kymmeniä.

Uinnin startissa kaikki SM ikäryhmät lähtivät yhdessä, en tiedä montako loppujen lopuksi starttasi kun ilmoittautuneita oli 169, mutta maaliin pääsi vain 150.

IMG_0901

Uinti

Ryhmityin lähdön vasempaan reunaan, ehkä noin puoleen väliin porukkaa. Heti alusta asti pesukone-efekti oli melkoinen ja sitä riitti aina ensimmäiselle välipoijulle saakka (n. 100-150m). Suunnistaminen tuntui jotenkin normaalia hankalammalta, kun vasta-aallokko järvelle päin oli melkoinen. Ensimmäiselle kääntöpoijulle saakka piti katsella vähän väliä, minne oli oikein menossa. Muuten uinti tuntui aikalailla rennolta ja normaalilta. Uinti koostuu Kuopiossa kahdesta kierroksesta, joten voimien jakaminen sen suhteen on helpompaa. Toinen kierros siis kovempaa ja varsinkin ns. loppusuoralla yritin nostaa nopeuttaa käsien pyörittämistä. Omasta tavoiteajasta jäin minuutin, mutta uin silti kuusi minuuttia nopeammin kuin vuosi sitten.

IMG_0903

Uinti: 1500m, 00:29:13, sijoitus 83/150 (ikäsarjassa 13/19)

IMG_0911

T1

Vaihto meni hyvin. Numerovyö mukaan, kypärä päähän, pyörä pois telineestä ja matkaan. Vaihtoaika oli muuten sarjani 5. nopein ja koko kisan 44. nopein. Suosittelen kaikille kenkien kiinnittämistä polkimiin ja ajamista ilman sukkia, nopeuttaa vaihtoa aikalailla.

IMG_0913

Vaihtoaika: 1:47

Pyöräily

Vanhaan tuttuun tyyliin latasin pyörän alkuun ihan liikaa vauhtia, jota jouduin sitten tietoisesti hieman laskemaan. Aina kun katsoin sykemittaria oli sykkeet yli anaerobisen kynnyksen. Tiesin kuitenkin, että jos sykkeet ei mene ihan tappiin pystyn koko kisan vetämään korkeilla sykkeillä. Keskinopeus heitteli 34km/h molemmin puolin, yleensä Saaristokaupunkiinpäin mennessä se laski ja kaupunkiin takaisin päin tullessa nousi.

IMG_0918

Kuopion pyöräreitti koostuu neljästä kymmenen kilometrin lenkistä, josta osa ajetaan ihan kaupungin keskustassa. Laskin infossa, että 90:n asteen tai jyrkempiä mutkia tulee yhdeksän per kierros, joten hiljentelyltä ja jarruttelulta ei voinut välttyä.

Ja ne mukulakivet, en muistanutkaan miten ne ottaa pyörään. Onneksi tangossa tarranauhalla kiinnitetty juomapullo ei irronnut, vaikka aika lähellä se välillä olikin. Viimeisen kierroksen mutkissa vauhti alas ja jalat pois kengistä.

Pyöräily: 40km, 01:11:11, sijoitus 70/150 (ikäsarjassa 11/19)

T2

Vaihdossa meni hieman liikaa aikaa. Lippa oli märkäpuvun alla, kengätkin oli siirtyneet siitä mihin ne jätin. Tuollahan varusteet jätetään suoraan maahan, ehkä jotkut laatikot olisi paikallaan. Vaihtoaika silti sarjani 12. nopein. Newtoneilla juostaan ilman sukkia, vaihdossa heti useiden sekuntien säästö. Lisäksi kengissä on pikanauhat, joten ne on jaloissa todella nopeasti.

Vaihtoaika: 1:23

Juoksu

Juoksu lähti heti alusta liikkelle hyvin, jalat tuntui kevyiltä eikä missään tuntunut pahalta. Ensimmäinen kilometri taittui 4:30 vauhdilla, pelkäsin aloittavani liian kovaa. Ilman mitään säätämistä tai miettimistä vauhti putosi sinne vähän alle viiden minuutin, josta pyrin pitämään kiinni. Juoksu on Kuopiossa kahtena viiden kilometrin lenkkinä, joka juostaan toisia vasten eli moikattavia ja kannustettavia tulee vastaan koko ajan.

Juoksureitillä oli yleisöä mukavasti kannustamassa tuntemattomia, varsinkin lasten kannustus ilahdutti. Oma nuorimmaisenikin oli kannustamassa ja heittämässä ylävitosia. Itse olen sitä mieltä, että jos vähänkään jaksaa niin läpsytellään niille lapsille tai kiitetään kannustuksesta eikä vaan juosta naama mutrulla ohi. Omalla esimerkillä lapsiin on valtava voima ja ehkä näillä pienillä teoilla saadaan lapset kiinnostumaan urheilusta.

IMG_0934

Ihan loppumatkasta vasemmassa polvessa alkoi tuntua jotain kipua joka on nyt sunnuntaiaamuna hieman pahempi. Pitänee antaa välillä jalkojen levätä, viime viikkoina kun on tullut juostua 20-30km per viikko.

Juoksu: 10km, 00:47:55, sijoitus 77/150 (ikäsarjassa 15/19)

IMG_0940

Loppuaika 2:31:26, sijoitus 77/150 (ikäsarjassa 15/19). 2751kcal, keskisyke 162

Oikeastaan paremmin tuo ei olisi voinut mennä. Oma tavoiteaika alittui reilusti ja viimevuotinen aika lähes 15 minuuttia. Taso on vaan todella kova, oma ikäsarjanikin on todella raatelevan kova ei näihin SM lähtöihin kukaan tule enää vain kokeilemaan että jaksaako mennä koko matkan. Pienillä jutuilla saa sitten lisää vauhtia, pyörällä en hyytynyt mäkiin mutta tasaisella ei vaan mene tarpeeksi kovaa. Ennakkoon huonoimpana lajina pitämääni juoksuakin voi vielä parantaa ja uinnistakin voi vielä minuutin pari napsia pois.

Lisää treeniä ja ens vuonna uudellen!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *