Ulko- ja sisäuintia

Kesän lämpimän sään helliessä lämmöllään ei ole syytä unohtaa uintitreenejä, vaikka pyöräily ja juokseminen ulkona on taas mukavaa. Siis jos ei sada tai ole muuten vaan tosi kylmä. Minulla uintimäärät on tietenkin laskeneet, kun tuntuu tyhmältä mennä kesällä halliin ja järvessä vesi on vielä hieman viileähköä.

IMG_0773

Tällä viikolla vaimon serkun, joka on varmaan uinut enemmän kilometrejä kun minä olen pyöräillyt, tullessa kylään on tietysti menty uimaan. Niin ulos kuin halliinkin. Eilen käytiin järvessä, jossa vastaan tuli alussa sama efekti kun Vantaan kisassa. Hengitys muuttui ihan oudoksi ja sykkeet nousivat kun elimistö alkoi taistella kylmyyttä vastaan. Harjoituksen puutettahan se. Alussa vesi tuntui todella kylmältä, mutta kun siellä oli vähän aikaa uiskennellut alkoi se tuntua jopa lähes hyvältä. Näin kai kävi minulle Vantaalla noin 500 uidun metrin jälkeen, kun alkumatka oli hirveää taistelua.

IMG_0817

Sain myös hyvää opastusta omaan uintiin, jossa on varmasti parannettavaa kun on oman pään mukaan koko kevään hallissa kaakeleita laskenut. Päällimmäisenä seuraavat kohdat:

  • Hengitys. Otan nyt happea joka toisella vedolla, joten liuku on lyhyttä ja uintiasento toispuoleista
  • Kädet. En pyöritä käsiä, vaan työnnän ne eteen. Tämä vie tietty suotta voimia verrattuna siihen, että kädet pyörisivät
  • Asento. Puvun kanssa uidessa jalat ovat liian pinnalla ja potku on tehoton

IMG_0799

Tänään hallissa yllämainittuihin asioihin yritettiin kiinnittää huomiota. Oli muuten pitkästä aikaa todella kova uintitreeni, joka luultavasti yksin tehtynä olisi ollut kevyempi. Happea sai ottaa vaan joka kolmannella vedolla, joka muutti heti asentoa ja pidensi myös liukua. Toisaalta se vaikeutti hapensaantia ja teki harjoituksesta kovemman. Käsien pyörittäminen ei ole minulla pelkästään tahtotila, kun jo aikaisemminkin todettu huono liikkuvuuteni antaa tuohon oman lisähaasteensa. Uin hallissa märkäpuvulla, ihan vaan sen takia että tottuisin siihen vielä paremmin ennen seuraavaa kisastarttia.

Lopuksi uin 5 x 100m kahden minuutin starteilla. Nopein veto oli jopa 1.30, muut jäivät noin 1.40 paikkeille.

Lämmin kesä olisi kiva.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *