Kisarapsaa: Vantaa Triathlon

Lauantaiaamuna kello pärähti soimaan 5:00, eväät mukaan ja auton keula kohti Vantaata. Oma lähtö oli 10:20, mutta koska osallistujien toivottiin olevan paikalla vähintään 90 minuuttia ennen omaa starttia, päätettiin lähteä ajoissa. Onneksi vaimo oli lupautunut ajamaan, joten saatoin vielä hieman torkkua matkalla.

Klassinen unohdus heti alkuun, kun perille päästiin, geelit ja polkimiin kiinnitettyjen kenkien asentoon asettamiseen tarvittavat kuminauhat unohtui autolle. Eikun hakemaan. Autolla käynnin jälkeen kävin noutamassa järjestejien pussin, jossa esitteiden ja numerolapun lisäksi oli kypärään ja pyörään kiinnitettävät numerotarrat sekä muuta sälää (kylmägeeliä, Laku Kismet, leipää).

Pyöränkatsastukseen ei ollut jonoa, joten päätimme viedä varusteet heti paikoilleen. Fillari telineeseen, kypärä tankoon ja kypärän sisään geelit. Muovilaatikkoon juoksuvarusteet: kengät, sukat, numerovyö (virhe), pyyhe jalkojen kuivaamiseen, lippa ja lasit.

DCIM100GOPRO

Tavaroiden viennin jälkeen infoon, joka oli hieman sekava, koska asioiden välillä oli hirveää poukkoilua. Infon jälkeen pistin kisapuvun päälle, jonka vielä vaihdoin toiseen ennen starttia, otin märkäpuvun ja lasit valmiiksi ennen pientä alkuverraa. Aika hupeni jotenkin mystisesti, ehkä niitä muita lähtöjä katsoessa, että uintiverra jäi tekemättä (virhe).

DCIM100GOPRO

Märkäpuvun päälle kiskomisen jälkeen alkoikin olla jo aika siirtyä lähtökarsinaan, jonne kisaajat koottiin aina 10 minuuttia ennen omaa lähtöä. Polar kertoi sykkeen pomppivan tuossa vaiheessa 110-120 välillä. Ei vissiin yhtään jännittänyt. Vesi tuntui viileältä muttei kylmältä lähtökarsinassa.

Uinti

Lähtöviivalle asetuin oikeaan reunaan toiseen riviin, massan asettuessa vasempaan laitaan. Torven soidessa koko 163 miehinen röykkiö alkoi etenemään kohti ensimmäistä poijua. Oma uinti tuntui heti alusta ihan kamalalta ja tunsin, että sykkeetkin olivat ihan liian korkealla. Vesi tuntui edelleen viileältä. Matkana 750 metriä, eli pisin lenkki kuusijärvessä yhteen kertaan.

DCIM100GOPRO

Ensimmäisellä poijulla oli kaaos, kun kisailijat kasaantuivat mutkaan. Kättä ja jalkaa oli joka puolella, alkumatkasta onnistunut linjavalintani säästi minut tältä vapaapainilta, jota nyt sai kokea riittämiin. Viimein takasuoran puolessa välissä aloin saada oman uintini kasaan ja loppumatka olikin huomattavasti helpompi. Rautautumiskohta oli melko matala joten vesijuoksun kautta vaihtoon.

 

DCIM100GOPRO

Uintiaika 16:07, sijoitus 69/163 (ikäsarjan 26/60)

T1

Tarkkaan suunniteltu ensimmäinen vaihto ei mennyt ihan nappiin, märkäpuvun irrottamiseen meni ihan liian kauan aikaa ja unohdin numerolapun juoksukamojen sekaan. Juoksin siis pyörän kanssa hetken ennenkuin tajusin virheeni ja palasin hakemaan numeron. Toisaalta se, että en pukenut pyöräilykenkiä nopeutti vaihtoa.

DCIM100GOPRO

Vaihtoaika 4:25, sijoitus 70/163 (ikäsarjan 27/60)

Pyörä

Kengät olivat siis kiinni polkimissa ja tarkoitus oli hypätä heti pyöräilyn aloitusviivan jälkeen pyörän selkään ja laittaa kengät kiinni myöhemmin. Tämä meni oikeastaan ihan nappiin. Bontit olivat polkimissa kuminauhojen avulla juuri oikeassa asennossa, joten sain pyörän vauhtiin heti ensimetreillä. Suunnitelman mukaan aioin vetää pyöräosuuden maksimisykkeillä, eihän se ollut kuin 20km. Viime vuoden huono pyöräaika oli tiukasti muistissa.

DCIM100GOPRO

Pyörä kyllä kulki hyvin. Vastatuuli tuntui takaisinpäin ajaessa, kun tuo 20km lenkki oli palasteltu kolmeen kierrokseen. Heti alussa otin yhden geelin, että energiat eivät vaan pääse loppumaan. Reitillä oli vielä ajajia aikaisemmista sarjoista joten ohiteltavaa riitti. Nopeuserot olivat aika kovia, kun seassa oli vielä kokeile triathlonia sarjan edustajia maasto- tai muilla ei-niin-nopeilla pyörillä. Tuntui hienolta laskea menemään, kun itse ohittelin eikä kukaan ohittanut minua. Sykkeet olivat ihan tapissa koko ajan, mutta jaloissa riitti hyvin vielä voimia.

DCIM100GOPRO

Ensimmäisellä kierroksella meinasin ajautua väärään paikkaan, kun ajoin vaihtoalueen kohdalla nenä asvalttia kohti. Huomasin kaistavalinnan ihan viime hetkillä ja ehdin väistää puuaitoja. Viimeisellä kierroksella otin juomapullon aerotankojen väliin, jossa se tasaisella pysyy hienosi, mutta kun ajoin ajanottomattojen päältä putosi pullo maahan. Viimeinen kierros siis ilman juomia.

Viimeisen kierroksen kohdalla minut myös ohitettiin, mutta onneksi vain yhden kilpailijan toimesta.

Pyöräilyaika 37:01, sijoitus 47/163 (ikäsarjan 18/60)

T2

Kakkosvaihto menikin sitten paremmin. Kengät jätin polkimiin (ei noita mun kenkiä juoksemiseen ole tehty), ja juoksin avojaloin kohti vaihtopaikkaa. Härveli telineeseen, sukat ja kengät jalkaan, lippa ja lasit päähän ja juoksuksi.

Vaihtoaikaa ei mitattu erikseen, vaan se sisältyi juoksuaikaan.

Juoksu

Vantaa triathlonin juoksureitti kiertää Kuusijärveä pitkin melko kapeaa polkua. Alussa on pari terävää nousua ja keskivaiheilla yksi hieman pidempi nousu. Itse reitti on minun makuuni, pehmeä alustainen mutkitteleva reitti, joka ei ole liian yksitoikkoinen. Lenkki on 2,5 km pitkä, joten sprintissä se juostaan kahteen kertaan, että mitaksi saadaan viisi kilometriä. Kierroksen alussa tarjolla oli vettä ja urheilujuomaa.

DCIM100GOPRO

Olin ajatellut positiivisesti, että yrittäisin juosta 4:30 keskivauhdilla. Tuohon vauhtiin ei kuitenkaan näyttänyt olevan mahdollisuuksia, joten menin sen minkä pääsin. Juoksun ykköshetki oli se, kun tajusin saavani kiinni pyöräilyssä minut ohittaneen veikkosen. Tästä innostuneena maaliviivalla ohitin vielä yhden, kun vedin viimeiset sata metriä ihan täysillä.

DCIM100GOPRO

Maalissa ajalla 1:25:05, sijoitus 40/163 (ikäsarjan 16/60). Juoksuaika 23:18:26

Yhteenveto

Tavallaan hyvä, että tuli tehtyä nuo virheet nyt ensimmäisessä kisassa ettei tarvitse tehdä niitä seuraavissa. Uinnin huonouden syyt on siinä, etten ole uinut kunnolla vielä kertaakaan avovedessä, saatikka tuolla uudella puvulla. Se uintiverra on myös todella tärkeää tehdä, että saa edes jonkunlaisen tuntuman haettua ennen starttia. Numerovyön ripustan seuraavassa kisassa tankoon, että se lähtee varmasti mukaan. Juomapullot pidän telineissä kun en juo, pidemmässä kisassa pullojen pudottaminen voi olla ratkaisevampaa.

Valmentajani TriBasen Jussi Lotvosen mukaan: Pienillä säädöillä ja muutoksilla lähtee 20 sijaa pois (eli uinnista ja vaihdosta pari minsaa pois)

DCIM100GOPRO

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *